December 30, 2018

November 22, 2018

Please reload

Recente berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Uitgelichte berichten

Zielige vs Gelukkige ziekenhuizen = Cultuur

June 20, 2017

In het "cijfer seizoen" van de afgelopen en komende periode komen heel veel ziekenhuizen met hun resultaten over 2016. Het valt mij op dat er een grote 2-deling is in resultaten. De ene haalt geweldige resultaten en de andere hele slechte. Er zijn bijna geen ziekenhuizen die een "verwacht" resultaat halen. 

 

Dus waarom is er zo'n verschil. In mijn bescheiden mening ligt dat 100% aan de manier waarop uitdagingen worden aangegaan. Het grote verschil tussen bedrijven die worden geleid door innovators of door beheerders. 

 

Gelukkige ziekenhuizen zijn dikwijls al jaren bezig met het verbeteren van hun organisatie op elk gebied. Daarbij kan je dan denken aan allerlei operationele verbeteringen, efficiëntie verbeteringen, lean werkprocessen, strategische vragen over de toekomst en professionele inkoop opzetten. Meest opvallend is dat er binnen die ziekenhuizen een cultuur is van continu verbeteren. De uitdagingen om te verbeteren worden vooral aangepakt in een periode dat het goed gaat

 

Zielige ziekenhuizen worden vooral door beheerders geleid. Directies en managers die geloven dat wanneer het relatief goed gaat, je niets hoeft te veranderen. Tot dat het te laat is. En dan in een periode van crisis ook nog eens de verkeerde maatregelen nemen. Zo zie ik bv de hele golf van fusies onder het motto van kosten efficiëntie. Bewijzen zijn er legio dat dit totaal contra productief werkt en de kosten juist te hoogte injaagt. 

Of het ontslaan van mensen (in de ondersteunende diensten). Geeft een heel negatieve reactie bij al het personeel en met minder mensen verdwijnt het werk niet eh. Het wordt nu door duurdere mensen uitgevoerd die eigenlijk aan het bed moeten staan. 

Of het buiten de organisatie zetten van allerlei diensten onder het mom van lagere kosten. Totaal niet realistisch. Met een btw percentage van 21% die leveranciers aan moeten rekenen op hun uitbesteedde diensten moet je toch al wel echt heel ineffectief werken om niet beter te kunnen (plaatsgebrek bij bv logistiek of continuïteitsproblemen bij personeel daargelaten)

Of inkoop uitbesteden onder het mom van betere deals bij gezamenlijke inkoop. Werkt van geen kanten ... allemaal oud denken. Die inkoopclubs realiseren resultaten als je het vergelijkt met een incompetente inkoop, maar dat kan iedereen, mijn zoon van 8 ook als ik hem 3 tips geef. 

De cultuur van zielige ziekenhuizen is er ook 1 van "iedereen voor zichzelf" en dat is begrijpelijk. Er is eigenlijk geen bedrijfsidentiteit.  

 

De belangrijkste tip is om eens te gaan kijken naar de Gelukkige ziekenhuizen en daarvan te leren. 

 

En vooral ervoor te zorgen dat de Cultuur gezond is. 

We vergeten veel te vaak dat het succes van een onderneming afhangt van de mensen. We zijn zo sterk als de zwakste schakel. Alle ziekenhuizen in Nederland groot en klein moeten in staat zijn om zelf succesvol te zijn. 

 

En als je hulp nodig hebt om beter te worden, dan is het heel belangrijk om die hulp te integreren in het streven naar een sterkere eigen organisatie en super solide Cultuur

 

Overigens geldt dit voor alle zorginstellingen merk ik!!!

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Volg ons

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

© 2023 by Business Solutios. Proudly created with Wix.com

Locatie

Pieter Paul Rubensdreef 7

3920 Lommel 

Belgie

Telefonisch

Be: +32 495 510263

Nl: +31 629 422107 

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now