top of page

Gupta "Waardegedreven Inkoop" --> stemmingmakerij

Er zijn recent wat artikelen verschenen rond inkoop in de gezondheidszorg. En laat dat nu 1 van onze sterkste punten zijn.

Ik heb deze week al gereageerd op een inkoopclub die zichzelf op de borst meende te kunnen kloppen met de wanprestatie die ze al jaren leveren.

Hier wil ik even ingaan op een ander zelfverklaarde "deskundige" op inkoopvlak: Gupta. Ze hebben net een studie afgerond naar waardegedreven inkoop. De linken staan hieronder. Aangezien ze blijkbaar in Nederland een platform hebben om hun ideeën te spuien, neem ik bij deze dit platform om mijn ideeën kenbaar te maken.

De reden voor mijn kwalificatie "stemmingmakerij" ligt in de onderbouwingen en conclusies die worden getrokken en het overduidelijke gebrek aan relevante ervaring in de ziekenhuizen.

Een paar voorbeelden:

P6. 18% besparing op de inkoopkosten is mogelijk. Dat voorbeeld is helemaal misplaatst. Immers, het genoemde ziekenhuis is het Amstelland. Dat stond 3 mio negatief, en dan kan mijn zoon van 8 ook 18% besparen. Verder is gelijkblijvende kwaliteit ook relatief. Als je op de 76ste plaats staat van de 79 in de ADtop100 dan zou je ook kunnen zeggen dat patiënten je kwaliteit als slecht beoordelen. Vergelijk de Librije met de MacDonalds en zeg dan dat de Librije 18% kan besparen op de kosten.

p21. Medisch keybord tov normaal = 180 euro tov 25. stemmingmakerij. Je koopt een medisch keybord ook al voor 50 euro. Een medische schroef koop je ook al voor max 15 euro (ipv 30). Dat de "bronnen" 18% kunnen besparen maakt hun onkunde nog eens schrijnend duidelijk lijkt me. Tov van die prijzen besparen wij +50%. Verder, het laten uitschijnen dat er geen verschillen zijn is hier de grote fout. Er bestaan meerdere verschillende wettelijke eisen die het medische productieproces beïnvloeden. Ik geloof ook dat er wel een extra marge wordt genomen op "medische" producten maar dat moet je dan niet overdrijven. En kritisch zijn is de boodschap.

P36. Er worden daar 3 randvoorwaarden gegeven waarvan de eerste echt hout snijdt. inkoop topprioriteit. Samenwerking en analysevaardigheden helpen niet.

Het allerbelangrijkste punt om succes te hebben op inkoopgebied wordt hier vergeten en dat is: bouw duurzame relaties op met alle stakehouders en een model waarin er een win-win ontstaat voor alle stakehouders.

Zo ben je in staat om kennis te halen waar die zit en heb je de kracht om te durven kijken hoe je voordelen kan bewerkstelligen voor alle partijen.

Dat is waar wij in geloven!!!

Samenwerking met zorgaanbieders is een complete wassen neus. Zeker zoals die heden te dage wordt bedreven op inkoopgebied. Ik nodig iedereen uit om een inkoop samenwerkingsverband te noemen waar de resultaten van de samenwerking beter zijn dan een geprofessionaliseerde inkoopfunctie zoals wij die neerzetten. Die is er niet.

Overigens geloof ik dat een groot pijnpunt binnen de zorg erin bestaat dat er best wel veel innovaties worden ingehaald op allerlei gebied. Maar dat de gevolgen niet worden uitgevoerd. Maw. als je een nieuwe manier van werken (of ICT) vindt die tijd bespaard, dan rendeert dat pas als je ook die uren van je payroll afhaalt. En die actie wordt vaak niet genomen. Een grote uitdaging in dat kader is om directies en Raden van Bestuur te hebben die zo'n rol aankunnen. En dat soort toppers is spijtig genoeg maar dun gezaaid.

Je ziet ook steeds dat er in Nederland blijkbaar een stoelendans bestaat waarbij RvB en directeuren, hoe dramatisch slecht ook, altijd weer ergens anders in de zorg kunnen gaan werken. Het aantal jaren ervaring is op een CV blijkbaar nog altijd belangrijker dan de leiderschapskwaliteiten.

Mijn conclusie is dat er teveel partijen in de gezondheidszorg nog teveel kijken naar zichzelf en de beperkingen die er mogelijk zijn. Dat structurele wantrouwen leidt tot een ineffectieve manier van werken en schijnoplossingen. En dat leidt tot slechte inkoopvoorwaarden en hoge kosten.

Wij proberen het soort inkoop professionaliseringsprojecten uit te voeren waarbij een integrale samenwerking tussen stakeholders een win-win creëert. Waarbij wij organisaties helpen om beter te worden in het vinden van waarde.

En dan gaat het niet alleen om "inkoop" maar vooral om "kosten".

Waarvan akte

Een voorbeeld:

http://www.gupta-strategists.nl/nl/nieuws/default.asp?guid=17BA3AED6B894D26B6B2A35D25C7AC99#Item17BA3AED6B894D26B6B2A35D25C7AC99

http://www.gupta-strategists.nl/storage-files/170818%20Gupta%20Strategists%20-%20Waardegedreven%20inkoop.pdf

Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page