Beheerders vs Vernieuwers - allebei nodig
Tijdens gesprekken met Raden van Bestuur die overwegen om een verbetertraject te doen, maar ook tijdens verbetertrajecten wordt ons vaak gevraagd of managers voldoen en hoe wij leidinggevenden beoordelen.
Wij kijken vooral naar de juiste persoon op de juiste plek op de juiste tijd !!!
Vooral dat laatste blijkt de uitdaging. "De juiste tijd."
Wij merken dat leidinggevenden kunnen worden ingedeeld in 2 categorieën tijdens periodes van transitie: Beheerders en Vernieuwers
Om met Vernieuwers te beginnen. Deze managers kunnen het beste aarden in de periode dat een kanteling wordt gemaakt. Ze zijn in staat om een periode van verandering te omarmen en helpen met hun creatieve ideeën om nieuwe manieren van werken te bedenken en te implementeren. Daarnaast hebben ze de kwaliteit om teamleden mee te nemen in de verandering. Kenmerkend is ook dat een verandering altijd tijdelijk van aard is. Dit type manager heeft ook deze vorm van (tijds)druk nodig om optimaal te presteren. Wanneer de kanteling gerealiseerd is, zullen ze ook snel motivatie verliezen om de gekantelde organisatie verder te helpen verankeren.
En dat is waar de beheerders hun belangrijke taak hebben. Beheerders hebben hun sterke kwaliteit en motivatie in het verder zetten en optimaliseren van de organisatie. Ze zorgen voor rust en verder smeden van de teamgeest. Deze manager halen kracht uit het vasthouden van het hoogst mogelijke niveau van kwaliteit en productiviteit. Er zullen nog steeds wel verbeteringen worden doorgevoerd maar eerder op micro niveau.
Succesvolle organisatie kiezen de juiste leidinggevende op het juiste moment. Foralda valt onder de categorie van vernieuwers. We komen vaak in organisaties die willen kantelen, maar een management hebben van beheerders.
De uitdaging ligt dan ook in het begeleiden van die kanteling waarbij we beheerders kunnen laten zien wat het eindplaatje is waar we naartoe gaan. Dat er een periode zal zijn waarin ze zich wellicht niet helemaal thuis zullen voelen is begrijpelijk, maar we laten ze inzien dat er een toekomst is waar ze zich wel goed bij zullen voelen. De hulp die we verwachten is dat beheerders hun kwaliteiten gebruiken om hun team te laten zien dat we samen door deze periode raken met succes aan het einde van de rit en de start van een nieuwe periode van continuous improvement.
Natuurlijk zullen we ook elke manager beoordelen op zijn /haar kwaliteiten en indien die in onze beleving niet voldoende zijn voor de taak dan zullen we dat aanpakken samen met de organisatie. Dat kan gaan van afscheid nemen in het ene geval tot training en coaching indien we potentieel zien in de betreffende persoon.
Het is ook altijd goed om te realiseren dat een persoon, die vastzit in een job die niet bij hem/haar past, frustrerend is voor de organisatie zoals meestal wordt gedacht maar ook voor die persoon zelf. Dat laatste wordt vaak vergeten. Het is dikwijls een verlichting voor mensen om hen te verlossen uit een positie waarin ze niet capabel zijn.
Voor meer informatie over hoe wij werken kan u altijd contact opnemen met ons.
Dank voor uw interesse.