top of page

Zorg incompetentie ten top deze week

https://www.skipr.nl/actueel/id36205-zorgverzekeraars-klagen-bij-kamer-over-trage-ziekenhuizen.html

Als je dit artikel leest dan valt toch wel je broek af eh. Zorgverzekeraars verwijten de ziekenhuizen en andersom.

Aangezien ik toch al lang meeloop in deze wereld in verschillende rollen zoals inkoper voor ziekenhuizen, onderhandelaar van ziekenhuizen met verzekeraars en ceo van een zbc wil ik toch mijn bescheiden visie geven.

Belangrijkste vaststelling : Het concept van kostprijs en kwaliteit is totaal afwezig bij de verzekeraars en ziekenhuizen. Ze hebben werkelijk geen idee van kostprijzen.

Dat is de essentie van de problemen en alle mismanagement. Uitwassen zijn er te over.

DBCs of DOTs zijn veel te betrekkelijk waardoor handige zakenmannen met ZBCs de markt hebben kapot gemaakt. Verzekeraars prijzen in hun onwetendheid de handelsgeest.

ZBCs focussen zich op gemakkelijke en goedkope procedures die door de zorgverzekeraars veel te zwaar worden betaald waardoor ze woekerwinsten realiseren. Natuurlijk is de klanttevredenheid goed, wordt je snel geholpen en zie je het geld tegen de muren klotsen. En natuurlijk werken ze efficiënt want dat genereert meer winst. Alleen, geen winst voor de maatschappij als geheel maar enkel voor hen zelf.

Gevolg daarvan is dat algemene ziekenhuizen de "moeilijkere" clienten krijgen en de slecht betalende DOTs moeten blijven uitvoeren. Met als mismakende "bonus" een plafondafspraak waardoor je als ziekenhuis verplicht wordt om GRATIS zorg te leveren. Crimineel noem ik dat.

Neemt niet weg dat algemene ziekenhuizen veel te leren hebben want productiviteit en kwaliteit kunnen overal veel beter. Digitalisering kan helpen, maar ook gewoon slim nadenken over wat een "goed huisvader" zou doen. Voorbeeld: waarom zijn mijn duurste afdelingen (OK, Radiologie etc) maar zo kort open? Waarom draait een 24uurs bedrijf eigenlijk maar 8 uur? Waarom voeren de schaarse verpleegkundigen voor 70% taken uit die lager gekwalificeerden ook kunnen doen? Waarom moet een OK schema worden aangepast aan de eisen van individuele artsen en niet andersom? Waarom worden inkoopafdelingen uitbesteed aan clubs die zich obv omzet laten betalen?

Door slim na te denken over nut en noodzaak valt de wereld te winnen. Concepten van Lean helpen daar bij. Maar vooral gezond verstand!!!

De verzekeraars zelf hebben de mond vol over kwaliteit en prijs. Tot op heden heb ik nog geen enkele verzekeraar ook daadwerkelijk de daad bij het woord zien voegen. Ze verwijten de ziekenhuizen dat die niet met kwaliteitsindicatoren over de brug komen, maar feitelijk wil dat zeggen dat ze die zelf niet hebben. Een beetje als een kandidaat auto bestuurder die op zijn examen komt en waar de examinator aan vraagt waar hij op moet letten om te bepalen of je kan rijden.

Ondertussen zie je dat verzekeraars met regio budgetten werken waarbij ziekenhuizen in een regio dus moeten vechten met elkaar om het regio budget. Gewoon koehandel. Kwaliteit komt daar niet bij voor, samenwerking in de regio wordt daardoor bemoeilijkt en wantrouwen wordt in de hand gewekt. Het gebrek aan openheid over wat ziekenhuizen als vergoeding krijgen voor prestaties werkt dat verder in de hand en getuigt van volledige willekeur.

Dat ziekenhuizen nu blijf-premies aan medewerkers geven om ze vast te houden is echt niet in belang van de patiënt en verhoogt de kosten voor ons allemaal.

Ik maak mij sterk dat de zorgpremie met wel 25% naar beneden kan als je de sector zou professionaliseren.

Waarbij de ondernemers wel kansen moeten krijgen. Een vastgeroeste dogma's doorbroken moeten worden.

Waarbij allerlei "incompetente" uitwassen zoals onnodige fusies etc stoppen omdat het gewoon geen waarde toevoegt.

Waarbij de stakehouders zoals artsen en verpleegkundigen maar ook leverancier van goederen en diensten een lange termijn toekomst besef zouden moeten krijgen.

Waarbij iedereen moet beseffen dat samenwerken en elkaars sterktes gebruiken leidt tot meer welvaart, anders dan eigen belang.

Aan de verzekeraars --> Groei bij ziekenhuizen moet je niet afvlakken als een doelstelling op zich, door zinnige zorg zul je zien dat die van zelf afvlak. Wat je dan moet doen is een kader opzetten waarbij ziekenhuizen voordeel hebben om de groei aan te pakken en niet worden gestraft zoals nu. Waarbij de eerste lijn niet volledig wordt overspoelt met clienten en gaan afhaken. Door stimuleren van samenwerken en creëren van een win-win bij goed gedrag zullen ze je helpen. En monitor de competenties en spreek mensen aan op mismanagement. Dan vertegenwoordig je je client.

Aan deze nieuwe wereld wil ik bijdragen

Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page