December 30, 2018

November 22, 2018

Please reload

Recente berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Uitgelichte berichten

Told you so

December 30, 2018

Soms krijg je een berichtje en dan denk je toch - told you so. Pardon my French. 

 

Dit bericht kreeg ik net in mijn email. Blijkbaar een reactie op een recent bericht over een potentiële sluiting van een Koninklijke ziekenhuislocatie. 

Beste collega,

Dit weekend is veel onrust ontstaan over de toekomst van XXX Dat is gebeurd buiten ons om en op basis van geruchten. De feiten zijn dat wij een financieel gezond ziekenhuis zijn dat zich op de toekomst voorbereidt. Dat doen wij zorgvuldig en in goed overleg met de medewerkers in het ziekenhuis, de cliënten, de huisartsen, andere verwijzers, de gemeenten en al die anderen die zich met ons verbonden weten. Zoals is gecommuniceerd (http://intranet.xxx.local/nieuws/Paginas/Status-toekomstverkenning-xxx.aspx) verkennen we verschillende scenario’s voor de toekomst. Eind januari verwachten we de definitieve keuze te maken en het gekozen scenario voor de toekomst met jullie te delen. Dat is afgesproken met de ondernemingsraad, de verpleegkundige adviesraad, de cliëntenraad en de medische staf en daar willen wij ons ook aan houden. Het is van belang dat wij onze koers in eigen hand houden.

Mocht je vragen hebben: bespreek die met je leidinggevende.

Wij betreuren de onnodige onrust die is ontstaan. Met elkaar hebben wij vertrouwen in de toekomst van XXX.

Wij wensen een ieder een goede jaarwisselingen en in meerdere opzichten een voorspoedig 2019.

Hartelijke groet,

XXX, Voorzitter Raad van Bestuur

 

Verbazingwekkend aangezien ik al meer dan 6 maanden niet meer werkzaam ben in het ziekenhuis en ik toch nog steeds berichten krijg. Hallo standaard protocollen ict???

Het bericht verbaast mij echter niet aangezien ik diezelfde Rvb op 5 juni 2018 volgend bericht heb gestuurd: 

Van: Harald Callebert 
Verzonden: dinsdag 5 juni 2018
Aan: Rvb
Onderwerp: Foralda inkoop professionalisering

 

Beste Rvb, 

Ik heb de afgelopen 6 maanden gewerkt bij jullie inkoopafdeling. 

Je kent mij verder wellicht niet maar dit bericht kan je 15 miljoen euro structureel opleveren voor het XXX. 

Deze ochtend heb ik mijn opdracht bij inkoop gestopt omdat er vanuit de organisatie en de verantwoordelijken (oa xxx, investeringscommissie) geen enkele intentie bestaat om professionele inkoop te bedrijven. Pappen en nathouden is het devies, de werking van een overheidsbedrijf heb ik het vorige week nog genoemd. Totaal gebrek aan inkoopkennis en kunde. 

En dat kost je organisatie miljoenen per jaar. 

Ik zou je eens willen aanraden om contact op te nemen met Jaap van den Heuvel van het RKZ in Beverwijk. Je zou hem eens moeten vragen wat professionele inkoop wil zeggen en wat wij van Foralda daar precies aan bijdragen. 

En vooral ook hoeveel geld dat heeft opgebracht voor hen. Structurele besparingen en verhoging van kwaliteit. 

Een kleine scan van jullie kosten wijst al snel uit dat jullie prijzen gemiddeld meer dan 15% boven de prijzen van RKZ liggen. Terwijl RKZ 3 keer kleiner is. Die bewijzen heb ik gewoon. 

En met 127 mio aan inkoopkosten valt er voor jullie dus de wereld te winnen. 15 mio structurele besparingen op de inkoopkosten lijkt mij ook gewoon mogelijk. En het zou jullie financiële uitdagingen wellicht oplossen. 

Echter, zonder die professionalisering blijf je dus wat in de marge rommelen. De goede inkopers zijn allemaal weggegaan en het kaf blijft zitten omdat die nergens naartoe kunnen. 

Ik had hier nog jaren uurtjes kunnen schrijven zoals zovelen maar dat gaat in tegen mijn principes. 

Wij kunnen je helpen om je organisatie te versterken. Daar zijn we van overtuigd. 

Maar dan moet je dat wel zelf ook willen en actie in nemen. 

Ik sta open voor een gesprek. 

mvg, Harald

 

Je leest het goed, wij zetten opdrachten stop als we merken dat er geen professioneel besef is. Wij blijven niet oeverloos uurtjes factureren zoals zovele zakkenvullers in onze sector (en ook in dat betreffende ziekenhuis). 

 

Maar het zet je wel aan het denken als je deze problemen al meer dan 6 maanden geleden had voorzien en ook aangekaart (en 6 maanden ervoor toen ik binnenkwam waren ze er ook al). Ondertussen heb ik via mijn netwerk ook begrepen dat er op inkoopgebied nog helemaal niets is veranderd. 

Nu ga ik niet beweren dat een sluiting van een locatie wel of niet opportuun is en of had voorkomen worden. Ik beweer wel dat de adviesraden een gekleurd verhaal horen en dus nu met die opties worden opgezadeld die mogelijk in een heel andere sfeer hadden kunnen overwogen worden.

 

Eerlijkheid duurt het langst. Het is maar een opinie? 

Ik wens mijn vroegere collega's (Maud, Niels, Martijn) met wie we wel succesvolle projecten hebben gedaan en die echt wel begrijpen wat nodig in deze organisatie veel succes. 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Volg ons

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

© 2023 by Business Solutios. Proudly created with Wix.com

Locatie

Pieter Paul Rubensdreef 7

3920 Lommel 

Belgie

Telefonisch

Be: +32 495 510263

Nl: +31 629 422107 

This site was designed with the